כנס התעוררות – כדי שלא להחמיץ את הרגע.

כנס התעוררות כשמו כן הוא – כנס שנועד להעיר את הנשמה מתרדמתה. כנסי התעוררות נערכים גם על מנת להורות על הכיוון הרצוי ללכת בו וגם כדי לחזק את האמונה ולאשש אותה, כיון שטרדות היום יום עלולות להסיח את דעתו של היחיד מהכיוון. ארגון כנסי התעוררות מזכה את המארגנים במצוות זיכוי הרבים.

כנס התעוררות וחזרה בתשובה.

הדבר החשוב ביותר בכל כנס שהוא ובכלל זה כנסי התעוררות, הוא יצירת האווירה והרגשת ההתעלות בקרב משתתפי הכנס. בניגוד לכנסים מקצועיים שמטרתם היא העברת מידע מקצועי המתובל בסוג שלל חופשה, כנסי התעוררות מעבירים קודם כל את האווירה, את החשמל, את רגש ההזדהות עם המטרה ואת האמונה בצדקת הדרך. המידע המועבר במהלך כנסים כאלה תופס מקום משני, אף שבחלק גדולל מהמקרים הוא אכן בעל חשיבות רבה. במקרים רבים בוחרים רבנים וגדולי תורה להצהיר הצהרותת משמעותיות בכנסים כאלה.

כנסי התעוררות דתית מפגישים בין קהל מאמינים לבין מושא ההערצה שלהם. כשמדובר ביהדות הרי אלה רבנים גדולים, פוסקי הלכה, ראשי זרמים, ראשי ישיבות וכיוצא באלה. לעיתים קרובות מאורגנים כנסי התעוררות לחצר של רב או זרם מסוים ביהדות.

סוגים שונים של כנסי התעוררות.

קיימים סוגים שונים של כנסי התעוררות וחזרה בתשובה: הסוג הראשון הוא של כנס התעוררות המוני המתרחש במקומות המכילים אלפי, ואפילו עשרות אלפי אנשים. כנסי התעוררות כאלה מאורגנים באולמות אירועים, מרכזי כנסים ואף בהיכלי ספורט גדולים. בכנסים כאלה שוררים אווירה מדהימה, חשמל באוויר והתלהבות אדירה שלא ניתנים לתיאור. כנס כזה מוסיף קדושה לתוכן.

סוג אחר של כנסי התעוררות וחזרה בתשובה נקרא גם "כנס התחזקות". כנסים אלה נועדו לבעלי אמונה, הרוצים להתחזק באמונתם ולשמוע דברי חכמה ואורה מפי חכמים. כנסי התחזקות נערכים במקומות שונים ונמשכים לרוב יותר מיום אחד, לרוב בסופי שבוע. הכנסים האלה נועדו להוסיף תוכן לאמונה ולקדושה.

כנס התעוררות מוצלח אכן משפיע על אנשים והופך אותם לטובים יותר, ולו במקצת. התפיסה היהודית גורסת כי כל אדם, ראוי לו שיחזור בתשובה מעת לעת ויתקן את דרכיו. כנסי התעוררות הם דרך מצויינת להתעוררות ועשיית תשובה.