אומנות קבלית בצפת

אומנות קבלית בצפת אינה דבר חדש, כך לפחות היה נהוג לחשוב, עד הופעתו של דוד פרידמן.
האמן עשה עלייה מדנוור, קולרדו, אל ירושלים ולבסוף התמקם בצפת. ניצוצות הכשרון ניכרו בו עודד מילדותו, אשר במהלכה למד בביה"ס רוד איילנד לעיצוב, למשך שנה אחת שבתומה עזב את לימודי האמנות כדי ללמוד תורה ויהדות מיסטית בדנוור. פרידמן העמיק בלימוד התלמוד ובלילות יצר אמנות המבוססת על התורה. לאחר מאבקו במחלת הסרטן, החל להתנסות במדיטציה יהודית ולהתמקד בלימוד הקבלה.  שילובם של קבלה, מדיטציה ואומנות קונספטואלית מודרנית, יצר סדרה גדולה של תמונות קבליסטיות בשילוב עם מדיטציה שנעשו בצבעי מים ובעט דיו. פרידמן פיתח שיטה מקורית לתרגום מושגים קבליים לצורות וצבעים גרפיים המבוססים בעיקר על ספר היצירה.

אומנות קבלית בצפת- "עץ החיים"

מוטיב המפאר חלק ניכר מיצירותיו של האמן הוא מוטיב עץ החיים הקבלי המייצג את 32 הדרכים המורכבות מעשר הספירות ו-22 הנתיבים בהם הן זורמות. עץ החיים מתאר את ירידת השכינה אל העולם הגשמי, ודרכים בהן האיחוד השמיימי יכול להיות מושג בחיים האלה. פרידמן, ביצירותיו נותן ביטוי רב ל"גאומטריה הקדושה" כפי באים לידי ביטוי ביצירתו "עץ החיים" בו מתואר הרצוי מול המצוי והמאבק בין מידת הדין והחסד עד איזונם בדינמיקת החיים, כפי שבאים לידי ביטוי בענפי העץ ושורשיו. למשל, השורש נטוע באדמה קרירה ורטובה אך ענפיו שואפים מעלה כדי ללכוד את האוויר החם. כמו כן, בקצה כל אחד מתשעת ענפי העץ מצוייר פרח המסמל את 9 הספירות העליונות של עץ החיים הקבלי- חסד, גבורה ורחמים- 3 פרחים לכל מידה, כאשר הספירה העשירית- מלכות- מהווה את גזע העץ. השילוב בין לימודי ציור או קבלה, בהחלט סייעו לפרידמן להפיח חיים חדשים ב- "עץ החיים" כמושג.

מדיטציה לאור הנר ומשפחה של גלמים

אומנות קבלית בצפת מבוססת על הרבה מעבר למשיכות מכחול או תואר בפיסול סביבתי, אלא היא מכילה טכניקות יצירה ייחודיות כאלה שמאפשרות להכנס למצב מדיטציה מבהייה בנר ועד יצירת גולם. האמן עדייןן לא יצר גולם מעפר אך ביטא את מהותו באחת מיצירותיו החדשות הקרוייה "משפחה של גלמים". ספר היצירה כה מפורסם בשל ה"מתכון" ליצירת הגולם באמצעות שיטות מדיטציה הנרמזות בטקסט. הגולם, הינו דמוי-אנוש, אילם, ועשוי מחימר ומים, וניתן להחיותו על ידי שימוש באותיות עבריות ושמותיו הקדושים של הבורא. ביצירות אחרות ביטא שיטת מדיטציה קבלית נוספת והיא התרכזות בלהבת נר הדולקת בעששית. אותה עששית שאף הופיעה באחת מיצירותיו בהקשר למדיטציה הקבלית. לפי דברי האמן, נשמת האדם קשורה לאנרגיית הלהבה כאשר גופו של כל אדם מדומה לגופו של הנר הנאכל על ידי להבתו. עם לידתו של האדם, הגוף כאילו "מוצת" על ידי הנשמה, שממשיכה "לבעור" עד חזרת הנשמה אל הבורא לאחר המוות.