כל מה שרצית לדעת על חג הסוכות

חג הסוכות הוא אחד משלושת הרגלים הנחגגים על פי הדת והמסורת היהודית. חג הסוכות הוא חג מן התורה ויחד עם פסח וחג השבועות הם היו החגים שבהם עם ישראל היה עולה לירושלים בעת שהמקדש היה קיים כדי להשתתף בחגיגות הקרבת הקורבנות שהיוו את מרכז החיים הדתיים של אותה התקופה. כיום אין אנו עולים לבית המקדש מן הסיבה שבית המקדש איננו קיים עוד, אך את שלושת הרגלים אנו חוגגים בדרכים שונות ואת חג הסוכות אנו מצווים לחגוג בתוך הסוכה במשך שבעה ימים. כדי לחגוג את החג יש צורך בהקמת סוכה על פי ההלכה לשומרי המצוות. סוכת נחלים הינה סוכה שתוכננה על פי ההלכה מן המסד ועד לסכך. כך שאתם יכולים לרכוש סוכת נחלים גם אם אתם דתיים, מסורתיים או חילונים הנוהגים לחגוג את החג מתוך כבוד למסורת והתרבות היהודית.

מקור החג

כפי שנאמר מקור חג הסוכות הוא במקרא והוא נחגג בחודש תשרי בין ט"ו ל כ"א תשרי בכל שנה לזכר בני ישראל שישבו בסוכות עת הוציא אותם משה ממצרים. המקורות במקרא לכך מצויים בספר ויקרא פרק כג' פסוקים מ-מ"ג, ספר במדבר פרק כט' פסוקים י"ב-ל"ד וכן בספר דברים פרק טז' פסוקים י"ג-ט"ו. היציאה ממצרים לא איפשרה לבני ישראל לבנות בתים קבועים ולכן נאלצו לחיות בסוכות שהם בתים ארעיים ששימשו אותם לאורך המסע במדבר. יש המעריכים כי סוכות אלה לא היו שונות מאוהלי הבדואים של היום היודעים להרכיב ולפרק בתים ארעיים אלה במסעותיהם במדבר, ואחרים רואים במונח סוכות את ענני הכבוד שסכך בהם אלוהים על עמו הנבחר. כך או כך ההלכה קבעה כמה וכמה חוקים בנוגע לבניית הסוכה והישיבה בה לאורך שבעת ימי החג. סוכת נחלים הינה סוכה הלכתית לכל דורש.

מצוות ישיבה בסוכה

מצוות ישיבה בסוכה חלה על כולם ויש ממש לגור בתוכה ולעשות את כל מה שעושים בבית בימים רגילים – לאכול, לבשל, לישון וכדומה. לא כולם מצווים לישון בסוכה ויש בעניין זה סייגים. ההלכה גם קבעה את המידות המינימליות לגודל סוכה וכן את סוג הסכך המותר להניח על תקרתה. על הסכך להיות תחת כיפת השמיים ואין לכסות אותה בכיסוי מלא אלא לאפשר לשמש לחדור לתוך הסוכה. ההלכה מורה גם על מספר פאות הסוכה ומידות נוספות אחרות. סוכת נחלים היא סוכה המתוכננת בדיוק על פי הוראות ההלכה. גם הסכך של סוכת נחלים עשוי מחומר המותר על פי ההלכה. סוכת נחלים מאפשרת לכל יהודי לשבת בסוכה "כשרה" על פי כל דיני ההלכה.

את הסוכה נוהגים לקשט במיני קישוטים שונים כדי להאדיר את השמחה שבישיבה בסוכה ככתוב "ושמחת בחגך…"

בין מצוות החג נהוג ליטול את ארבעת המינים ולברך עליהם בכל יום מימות החג (פרט לשבת) תוך כדי ניענועם. ארבעת המינים הם: הלולב, האתרוג, ההדס והערבה שאותם ניתן לרכוש כיום בכל אחד משווקי ארבעת המינים ברחבי הארץ.