חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהם סיפורי המעשיות של רבי נחמן

יהודים רבים נוהרים לאומן בכל ימות השנה ולא רק בחגי תשרי וחגים נוספים והם מחפשים לא רק מקום לשהות בו ולהרגיש רצויים, אלא גם אווירה יהודית וביתית. הם נוסעים לאומן כדי להיות יחד עם אנשים שמכבדים את המורשת של הרבי נחמן מברסלב ואת הדרך המיוחדת שלו להעביר את חכמת החיים הקבלית והחסידית גם דרך המעשיות המפורסמות שלו. בשהות זו, שתזכיר להם את הימים שבהם היו חסידים מכל העולם נוהרים לאוקראינה על מנת לשהות במחיצת רבי נחמן מברסלב, כל מה שנחוץ להם הוא מלון באומן שיאפשר להם לשמור כשרות ואת השבת כהלכתה, ולכבד את זכרו גם בציון הקבר שלו וגם בלימוד משותף ובמנהגים שמאפיינים את קהילת החסידים שלו. אחד מהם, כאמור, הוא המעשיות – 13 סיפורי מעשיות שסיפר ביידיש או בתרגומם לעברית ונותרו אחריו, ושייכים לז'אנר אגדות העם שיש בהן הרבה חכמה ואלגוריות שונות שמהן שואבים את המסרים שהוא רצה להעביר.

המעשיות כהמשך למסורת המדרשים

על פי חוקר אגדות העם והמיתוסים, האנתרופולוג ג'וזף קמפבל, אגדות עם מעבירות במבנה קבוע את חכמת החיים שנרכשת על ידי בני תרבויות שונות והן משל למסע האדם בחיים. הן מבוססות על סיפורים שבהם אנשים הם הגיבורים שצריכים ללמוד לקח מסוים, שיעור שילמד אותם להיות טובים יותר ולחיות נכון יותר. בימינו, אנחנו משתמשים בצורה דומה – סטוריטלינג – כדי להעביר סיפורים שיש בהם השראה ואפילו חומרים מורכבים ביותר משום שאנשים אוהבים לשמוע סיפורים והם מתחברים לכך טוב יותר. קל להם להבין את המשל והנמשל, אם יש, או את המסר שהם יכולים להפיק מכך. מאז ומתמיד ידעו היהודים להעביר מסרים ורעיונות, פילוסופיה יהודית ותורות מוסר באמצעות מדרשים שונים וסיפורי אגדה שמיוחסים לחז"ל. האגדות הן אבן יסוד בכל תרבות ובכל עם והן מעבירות מיתוסים וארכיטיפים שונים, כמו גם מוסר השכל ולקחים שמנסים להעביר תבונת חיים לאנשים בדרך מעניינת שקל יותר להבין ולזכור מאשר לקבל הטפות מוסר או שיעורים בפילוסופיה.

הבחירה של ר' נחמן במעשיות ובאגדות עם

אנשים אוהבים לשמוע סיפורים והם לומדים וזוכרים טוב יותר תכנים בזכות החיבור בין האינטלקט לבין הרגש שלהם. משום כך, גם צורת הלימוד היהודים מבוססת תמיד על שיטת הסיפורים – פרשיות במקרא, הדף היומי, התלמוד והמשנה וכל שאר הסוגיות שנידונות בארון הספרים היהודי. אצל רבי נחמן החיבור לרגש הוא משמעותי ביותר והוא המוקד של תורתו המיסטית והחסידית. מקור הסיפורים שלו הוא ספרות המדרש והקבלה והוא גם משתמש בסמלים שונים שממלאים אותו תפקיד כמו בארכיטיפים באגדות עם בתרבויות שונות. כאן לסמלים יש משמעות קבלית, יהודית, נסתרת, רבת רבדים, אלגורית וטומנת בחובה סודות רבים. יש מי שטוענים שלא כולם יכולים להבין את המסרים ואת הסודות ויש מי שמתענג על הסיפורים גם כשהוא מבין רק חלק מהמסרים המובנים והפשוטים יותר לעיכול ולהבנה. רבי נחמן הבין זאת ולכן העביר את המסרים שלו בשיטה זאת שהפכה לפולקלור. בכל מלון באומן תוכלו לשאול כל מבקר יהודי שבא לכבוד הרב והוא יוכל לספר לכם לפחות סיפור אחד או שניים שמאפיינים אותו.

תורה שאפשר ללמוד ולהבין

הקושי בשפת העברית הקדומה של המקרא מקשה לפעמים על למידת החכמה שמצויה בהם משום שרוב החסידים, למרות שיכלו לקרוא עברית ולכתוב, היא עדיין הייתה שפה לא שמישה ביום יום. את העברית העתיקה החליפה היידיש ששימשה אותם ליום יום ולכן גם הייתה מובנת יותר. כך אפשר היה באגדות ובמעשיות להעביר טוב יותר את משמעות שלא תמיד הבינו בעברית ואת האלגוריות המורכבות של הקבלה והמיסטיקה היהודית שהחסידות הנחילה לאנשים. אופן המסירה הזה של מסרים אינטלקטואליים יכול היה להרחיב גם את האפשרות להבין אותם בצורה חווייתית, בדיוק כפי שחווים ונהנים מאגדת עם שיש לה מוסר השכל מובהק.

החסידות והמרכזיות של הדרשות

החסידות, תנועה שהחלה כדי לתת מענה לכל מי שחיפש את הנשמה בדת ולא רק את קיום המצוות והלמדנות הקלאסית בבתי המדרש, נשענה רבות על דמות הצדיק, האדמו"ר שסביבו נקבצים חסידים שבאים מכל קצווי הארץ והעולם. דמותו המיסטית והלמדנית יחד עם הכריזמה וההשפעה שלו על אורח חייהם ועל הדבקות שלהם בדת, הייתה חייבת למצוא דרך לקבץ אותם בקביעות כדי שיוכלו גם ללמוד מפיו וגם לשמור על לכידות כקהילה. משום כך, חלק בלתי נפרד מהכינוסים הקבועים האלה היה ההצטופפות יחד לשמוע דרשות, דברי תורה וחכמת חיים מהצדיק. למעשה, כך גם היום, תוכלו לראות אין ספור חסידים ויהודים מאמינים שמתקבצים בכל מלון באומן שמוקדש להם ושם הם יכולים לדון וללמוד יחד במסורות שירשו מרבי נחמן ובכתביו.

תיקון עולם ואדם דרך המעשיות

אחד היסודות של החסידות והיהדות הוא התיקון שכל יהודי יכול לעשות גם כשהוא חוטא או תועה בדרכו מהטוב והמוסרי. זה בדיוק מה שהאגדות והמעשיות מנחילות לאנשים רבים, שלומדים מה נכון ומה מוסרי לעשות. רבי נחמן החל לספר את המעשיות משום שהבין שלא תמיד הטפות מוסר, ודרשות מקובלות מצליחות להעביר את מסרי היהדות על טוב ורע, צדיק ורשע, נכון ולא נכון, ולכן יש למצוא דרך אחרת שבה אפשר לעשות זאת ביעילות גדולה יותר. סיפורי המעשיות הפכו לחלק מהתרבות הברסלבית, גם כאשר לא מצליחים להבין את כל המשמעויות הנסתרות.

ההווי הברסלבי כפי שתחוו בכל מלון באומן

לכל מי שנוסע לאומן כדי לחוות את החוויה הברסלבית, להכיר את התורה של רבי נחמן מברסלב שהפכה זה מכבר לספרות חכמת חיים שגם חילונים אוהבים לצטט וללמוד בגלל הנגיעה הישירה שלה לא רק בשכל אלא גם בנפש, אפשר למצוא את הווי הזה בכל מלון באומן שבו מתאכסנים חסידיו ומוקיריו ועוסקים בלימוד הכתבים שלו. חלק לא פחות חשוב הוא לימוד הקבלה ותורת הנסתר שבדבריו שקסמו לכל כך הרבה אנשים בלי קשר לקיום מצוות אלא רק ללימוד עצמו.