נ נח נחמ נחמן מאומן

איזה סיסמה ומורשת השאירו לנו חסידות ברסלב – נ נח נחמ נחמן מאומן . כל כך הרבה באז ורעש נהיה לנו מאז שהסיסמא הקליטה הזו נחשפה לאוזננו ומאז חדרה לכל בית, התפרסמה בצורת גרפיטי על הקירות , סטיקרים ומה לא. אז מאיפה בעצם נובעת הסיסמה נ נח נחמ נחמן מאומן ומה משמעותה?
הסיסמה הקליטה הזו נולדה נמצאה לראשונה בשנת 1922, כאשר רבי ישראל מאודסר, מהבולטיםם בחסידות ברסלב, פתק עם הביטוי נ נח נחמ נחמן מאומן בספר של תלמידו של רבי נחמן מברסלב. לאלו מכם שהתבלבלו, רבי נחמן מאומן הוא רבי נחמן מברסלב. חסידות ברסלב שומרת על השם ברסלב , בשל כהונתו של רבי נחמן כאדמו"ר בברסלב במשך 8 שנים. בשנה האחרונה לחייו עבר רבי נחמן מברסלב לעיר אומן באוקראינה ושם נפטר ונקבר. רבי נחמן מאומן ביקש להיקבר באומן , בהיותו צעיר, לאחר ששמע על טבח נוראי של 30,000 יהודים שהיה במקום 30 שנה קודם.
מאז שנמצא הפתק נ נח נחמ נחמן מאומן, נוצר זרם חדש בקהילת ברסלב. הזרם החדש הוביל לפילוגג חסידות ברסלב לקהל מאמינים שטוען שצריך להעלות את קברו של רבי נחמן מאומן לירושלים. לעומתם, המתנגדים טוענים שרבי נחמן ביקש להיקבר באומן ושם מקום קבורתו.
אחד החיבורים היפים שנעשו ונתנו תוקף לסיסמה זו הוא בתורת הקבלה. בקבלה רשום המשפט – "שירר פשוט, שיר כפול , שיר משולש, שיר מרובע". המשפט מתקשר ומתחבר מיידית למשפט נ נח נחמ נחמן מאומן , שנותן לו ביטוי חדש. משמעות הוספת האות בכל מילה נועד להעצים את הכוח הרוחני שלה.
היום מדובר כבר בתופעה ובפסטיבל של ממש סביב האמרה , כאשר לחסידות ברסלב ישנו תקציב ייעודיי כל שנה שנועד לפרסם ולהפיץ את הסיסמה הלאה.