חיי רבי נחמן מברסלב

רבי נחמן מברסלב / בלפור חקק

רבי נחמן מברסלב נולד בא' בניסן ה'תקל"ב ( 4 באפריל 1772) במז'יבוז' שבאוקראינה ונפטרבי"ח בתשרי (ג' חול המועד סוכות) ה'תקע"א (16 באוקטובר 18100).

הוריו: האב שמחה, האם פייגה בתה של אדל, הבת היחידה של הבעש"ט (הבעל שם טוב). זהו ייחוס גדול בחסידות: רבי נחמן הוא נינו של הבעל שם טוב..

יש לו ייחוס חסידי גם מאביו: אביו שמחה הוא בנו של ר' נחמן מהורדנקא, תלמידו של הבעש"ט, ורבי נחמן נקרא על שם סבו.

זוגתו: סשיה, הייתה בתו של רבי אפריים בהוסיאטין בפלך קייב. הוא גר בבית חותנו, ולאחר מות החותן עבר לעיר מדודיוקה בפלך קייב, שם היה מנהיג של קבוצת חסידים.

בשנת ה'תקנ"ח -1798 הוא יצא לביקור בארץ ישראל ושהה בה חצי שנה: הוא הגיע דרך הים לחיפה. ביקר בטבריה, בצפת, במירון ובעכו. הוא נקלע למצור של נפוליאון על עכו, ועזב את הארץ ללא עלייה לירושלים.

המשפט המפורסם שלו: "אל כל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל". חסידיו פרשו זאת כחיוב ארץ ישראל והעדפתה על כל מקום אחר, ומתנגדיו זיהו במשפט זה אפשרות לחיות בגולה, כי בלאו הכי אל כל מקום שהולכים זו הדרך לארץ ישראל.

עקב מחלוקת עם "הסבא משפולי" הוא נודד לעיר אומן, שם נערך בעבר טבח של ההיידמקים ביהודים. רבי נחמן מזדהה עם הרוגי הטבח ומצווה על חסידיו, שבבוא יומו רצונו להיקבר באומן.( ואכן גם כיום ציון קברו נותר שם, וחסידיו עולים לקברו באומן שבאוקראינה.)

לאחר הגיעו לאומן הוא מוכר כאדמו"ר של קהילת החסידים, בכללם תלמידו הידוע מכולם רבי נתן שטרנהרץ, שפרסם את תורתו ברבים. באומן מתחזקת מחלת השחפת והוא סובל ייסורים. בשנת 1808 יצא לעיר לבוב (למברג) לבקש מרפא, אך לא מצליחים למצוא לו מרפא. כעבור שנתיים ב-16 באוקטובר 1810 הוא נפטר בגיל 38 משחפת. בניו נפטרו בחייו, ובנותיו לא נישאו בחסידות ברסלב.

לאחר מותו הוא נקבר באומן שבאוקראינה. רוב חייו גר בברסלב, וגם כיום מוכרת החסידות שלו בשם "חסידות ברסלב". הוא נחשב לאדמו"ר המייסד של חסידות ברסלב, אך להבדיל מחסידויות אחרות, אין לו אדמו"ר ממשיך. הוא קבע שלא ייבחר לו יורש, כי "האש שלי תוקד עד ביאת המשיח".

הכינוי הרווח לחסידי ברסלב: "החסידים המתים", כיוון שאין להם אדמו"ר חי. הם ממשיכים להיות נאמנים לאדמו"ר מת, ויש רבנים שונים לברסלב הממשיכים את תורתו ודרכיו של האדמו"ר שנפטר. מכיוון שהחסידים בכל החסידויות נוהגים לבקר בחצר הרב ולבקש הדרכתו, חסידי ברסלב עולים לקברו בראש השנה באומן ומבקשים ברכתו ליד קברו. מקובל כיום לנסוע לקברו בראש השנה אך גם בשבת חנוכה ובחג השבועות.

ספרים של רבי נחמן:

ספר המידות

ליקוטי מוהר"ן (מורנו ורבנו הרב רבי נחמן)- דרשות של ר"ן

שיחות הר"ן

סיפורי מעשיות

את ספריו כתב תלמידו רבי נתן שטרנהרץ. הוא כתב גם את הספר "שבחי הר"ן" על רבי נחמן מברסלב.