לימוד טעמי מקרא

במסורת היהודית שלנו הנער הצעיר הופך בגיל 13 מילד לגבר בוגר אשר חלים עליו עול תורה ומצוות. גם אם אתם לא שומרי מצוות יום בר המצווה הוא יום מרגש ומיוחד. זה יום שאומר שבגרתם, ושככל שנוגע לאמונה שלנו אתם כבר בגירים ואחראים וניתן לסמוך עליכם ולהתייחס אליכם כאל מבוגרים. אולי יש בינכם השואלים למה צריך את לימוד טעמי המקרא – האם ניגונים של קריאת התורה יהפכו אותי לבוגר? אולי לא, אבל טקס בר מצווה או אירוע בר מצווה הוא טקס כל כך חגיגי ומרגש שהוא עושה ויעשה משהו ללב שלכםם וללב של כול בני המשפחה. עד שלא תגיעו לשם ותעמדו מול הקהל ותשירו את הפרשה שלכם לא תבינוו כמה הטקס הזה חשוב ומרגש. יש גם משהו מיוחד בלהתכונן אל השבת שהיא שבת המיוחדת שלכם, אתם עוברים תקופה של התרגשות והכנה ושקידה ושל לימוד טעמי המקרא שבסופה רגע שיא שבו אתם עומדים מול המשפחה והחברים ומראים את מה שלמדתם ואת היכולות שלכם לקרוא בתורה, כמו שעשו לפניכם דורי דורות של צעירים יהודים בכול מקום בעולם. הטקס הזה אומר אני חלק מהמשפחה, אני חלק מהעם, אני חלק מהבוגרים.

לימוד טעמי המקרא וקריאת התורה

את קריאת התורה יש ללמוד, לימוד טעמי המקרא הם לימוד הסימנים שמלמדים אותנו את צורת השירה או את ניגון הקריאה בתורה – הטעמים אומרים מתי להעלות את הטון, מתי לעצור, מתי להאריך בצליל וכו'. לימוד טעמי המקרא – הועבר לדורות על דורות של בנים יהודים בכול שלב בהיסטוריה ובכול מקום בעולם. למעשה לכול עדה יש טעמים מיוחדים משלה יש טעמים בנוסח מרוקאי, יש טעמי בנוסח אשכנזי וכן תימני, חלבי ועוד רבים. לימוד טעמי המקרא הוא אתגר, לא מספיק ללמוד את שמות הטעמים ופשוט לשיר אותם כמו תווים מספר התורה בבית – הכנסת. בספר התורה של בית הכנסת – טעמי המקרא לא מופיעים. אתם למעשה צריכים לדעת בעל פה לשיר את טעמי המקרא הנכונים של הפרשה שלכם. כאשר לומדים לשיר את הפרשה לקראת אירוע בר מצווה אתם תלמדו במסגרת לימוד טעמי מקרא ראשית לזהות ולהכיר אתת טעמי המקרא הרלוונטיים לעדה שלכם.תלמדו להבין איך המקום של טעמי המקרא במילה משפיע על צורתת שירת טעמי המקרא יש מילים שיש בהן שני טעמים – ויש לדעת איך לצרף בין הטעמים ולשיר את המילה נכון.

הנאה בלימוד טעמי המקרא

אל תחששו מתהליך לימוד טעמי המקרא זה מעניין ונעים כמו ללמוד שיר חדש – שיר שהוא גם מסורת מפוארת עתיקה בשנים, אבל גם השיר האישי שלכם. את קריאת התורה וההפטרה אתם תזכרו כול ימי חייכם ואם התאמנו מספיק כדי להיות מוכנים – גם כול בני הבית יזכרו וישירו מהר מאוד יחד איתכם את שירת התורה שהיא שיר התבגרותכם והפיכתכם לחלק מעמכם.