חוגגים שבת חתן

שבת חתן הוא אחד המנהגים הנפוצים כיום בקרב זוגות מתחתנים, ומעוניינים לערוך עוד אירוע קטן (יחסית) על מנת לסמל את החתונה ואת המעבר מחיי הרווקות לחיי הנישואין. על פי רוב, אחד השיקולים המרכזיים לעריכת שבת חתן הוא הרצון להספיק לראות ולהתייחס לכל האורחים השונים. במהלך החתונה, בדרך כלל החתן והכלה אינם מספיקים אפילו להתייחס לחלק גדול מהאורחים השונים מלבד לברכת שלום מהירה, שכן ישנם כל כך הרבה מוזמנים שונים והזמן העומד לרשות הזוג המאושר הוא קצר מדי על מנת לאפשר להם להקדיש זמן לכולם. לכן, שבת חתן עשויה להוות אירוע קטן וסולידי יותר, בו יוכלו החתן והכלה להתייחס לכולם.

שבת חתן בבית ההורים ובבית הכנסת

שבת חתן הוא אינו אירוע המיועד אך ורק להענקת תשומת לב לאורחים השונים. בראש ובראשונה מדובר בטקס מסורתי – דתי, במהלכו מגיע החתן לבית הכנסת ונושא דרשה מסוימת, אשר לאחריה אפילו זורקים עליו סוכריות, ממש כמו בבר המצווה שלו. כל האירוע החברתי עצמו נערך לאחר מכן, בבית הורי החתן או הכלה. בניגוד לחתונה עצמה, אשר נערכת לרוב באולמי שמחות או גני אירועים מקצועיים, כאן מדוברר באירוע מעט שקט וסולידי יותר, אשר בית המשפחה מתאים עבורו בהחלט. במקום לדאוג לקייטרינג אוו איפור מקצועי כמו בחתונה עצמה, הפעם הכלה יכולה ליהנות ולחגוג יחד עם החברים והחברות הקרוביםם את החתונה.

בקרב בני עדות המזרח נהוג לערוך את שבת החתן בסוף השבוע שלאחר החתונה, בעוד בקרב האשכנזים נוהגים לחגוג זאת בשבת שלפני החתונה. בכל מקרה, מדובר כאמור בהזדמנות מצוינת לערוך אירוע סולידי ומצומצם יחסית (יחסית לחתונה כמובן..), אשר יעניק לבני הזוג המאושרים את האפשרות להירגע מכל הלחץ של החתונה, ופשוט ליהנות מהשלב בחיים בו הם נמצאים.

מקור המנהג של שבת חתן הוא עוד בימי בית המקדש, אז נהגו חתנים לעבור בשער מיוחד ("שער החתנים") ולקבל ברכות מיוחדות מהנוכחים במקום. המנהג אותו אנו מכירים כיום כשבת חתן הוא גרסה מודרנית של שבת חתן המקורית, גרסה חברתית יותר אשר מעניקה למשפחות של הכלה והחתן את ההזדמנות לבלות יחד ולהכיר אחד את השני לעומק, לפני או מיד אחרי החתונה הגדולה.

כיום, בעידן המודרני בו אנו חיים, זוגות רבים בוחרים שלא לערוך את המנהג "שבת חתן", אך זוגות רבים דווקא אינם מוותרים על התענוג. כך, ניתן למצוא שבת חתן במגוון צורות וסגנונות, החל מארוחת צהריים סולידית המשותפת לשתי המשפחות ועד אירוע של ממש בגני אירועים או אולמי שמחות עם מוזמנים, איפור מקצועי, קייטרינג וכד' – ממש חתונה בקטן…

בכל מקרה ואיך שלא בוחרים לערוך את השבת חתן, מדובר באירוע חשוב ומרגש, אשר מעניק לכולם אפשרות ליהנות מהחתונה באווירה רגועה ופרטית יותר, בלי מאות מוזמנים על הראש. לכן, אירוע זה מומלץ בחום לכל המתחתנים הטריים…