הכשרת כלים לפסח

פסח הוא חג הניקיון הלאומי של היהודים. אין מי שהמילה "ניקיון לפסח" לא עושה לו צמרמורת בכל הגוף בתוספת ניחוח לימון. אז מתחילים לנקות את החדרים, בין החריצים של הבלטות ולמרות שהביטוי "אבק זה לא חמץ" אנחנו מסתערים עליו בשצף והרבה קצף. אבל ברור לכולם שניקיון הבית הוא כאין וכאפס לעומת ניקיון המטבח אשר חייב לעבור הכשרה מלאה לפסח כולל הכשרת כלים לפסח. אז איך מכשירים את הכלים לפסח ואילו כלים בכלל ניתן להכשיר?

סכו"ם: כלי הסכו"ם מתחלקים לכמה סוגים. אלו העשויים מקשה אחת ממתכת כמו סכינים המיועדות למריחה בלבד – להם פשוט מבצעים הגעלת כלים (טבילה של הכלים במים רותחים ומיד לאחר מכן במיםם קרים). כלים בעלי כת פלסטיק או שאינם עשויים מקשה אחת – לא ניתן להכשיר ויש לאפסן אותם עד לאחר הפסח.

כלי אוכל זכוכית – כמו כוסות, צלחות, קערות וכו' – יש לטבול במי מקווה.

כלים מחרס, פיירקס, קרמיקה וכו' – לא ניתן להכשיר לפסח.

סירים – סירים בעלי ידיות שאינן מפלסטיק ניתן להכשיר על ידי הגעלה. סירים בעלי ידיות פלסטיק – לא ניתן להכשיר.

כיריים מכשירים על ידי ליבון – כלומר לוקחים את ברזלי הכיריים – ומלבנים אותם באמצעות מבער אש עד שהן נשרפות לחלוטין.

תנור – מנקים היטב באמצעות חומרי ניקיון, מגרדים שאריות אוכל מהדפנות ומפעילים אותו על החום הגבוה ביותר למשך זמן מה – ואז מנקים שוב.

מיקרוגל – מנקים גם כן בחומרי ניקוי, ולאחר מכן מפעילים אותו במשך דקה עם כוס מים בפנים. וזו הכשרתו.

את מדפי המקרר מומלץ לעטוף בניילון על מנת למנוע מגע ישיר עם המדפים שאין אפשרות להכשירם לפסח.

ככלל – רצוי שיהיו לכם אביזרי מטבח ייעודיים לפסח ממש כמו שיש לכם מתכונים לפסח – כיוון שאת רוב הכלים והמכשירים לא ניתן להכשיר לפסח. קרשי חיתוך, פותחן שימורים עם ידית פלסטיק, מלחיותת ופלפליות מעץ וכו' – את כל אלו לא ניתן להכשיר לפסח ורצוי להצטייד מראש בכלים מתאימים על מנת שלא תגיעו לחג בהרכב חסר.

יש הנוהגים גם לצפות את השיש במטבח בנייר כסף – רוב הרבנים יגידו שמספיק לנקות אותו באופן יסודי כיוון שמטבעו השיש אינו סופג טעמים ומזון ולכן ניתן לוותר על הציפוי בנייר כסף.