בתי כנסת באומן

מסע רוחני באומן

העיר האוקראינית אומן מוכרת כמרכז רוחני עבור יהודים רבים המבקרים בה. מוקד המשיכה העיקרי הוא קברו של הרבי נחמן מברסלב שסביבו התפתחה קהילה יהודית ערה. הרבי נחמן נולד בשנת 1772 בעיר מז'יבוז ולאחר שנדד ואף הגיע עד לארץ ישראל, הקים את החסידות שלו בעיר ברסלב. בעיר זו מתו אשתו וכמה מילדיו, אך נדודיו לא הסתיימו שם, וכשהגיע לאומן בחר להישאר בה עד סוף ימיו. מאז הפך קברו למקום עליה לרגל עבור מאמינים, שרבים מהם בוחרים בחג ראש השנה כמועד לביקור.

הרובע היהודי באומן

קברו של הרבי נחמן נמצא בתוך מתחם הנמצא בין הרחובות בילינסקי (Bjelins`koho) ופושקינה (Pushkina). מאמינים המגיעים למקום בראש השנה יגלו מקום מלא חיים. מלבד מקוואות, דוכנים למכירת מוצרי יודאיקה וחנויות, יש במקום מסעדות כשרות רבות ואף חדרי אוכל גדולים. בתקופה זו המשטרה המקומית דואגת לאבטחת האזור ולעתים נבנים גם מתחמים המותאמים ללינה.

הקלויז באומן

ברובע היהודי, סמוך לקברו של הרבי נחמן נמצא בית הכנסת המרכזי שבמרתף שלו מצוי גם מקווה גדול. בית הכנסת הזה ערוך לקבלת אלפי מתפללים, וכל המעוניין לרכוש מושב, צריך לעשות זאת מראש ולשלם בהתאם. את התפילות מלווים ריקודים ושירה, כיאה על פי שיטת ברסלב, ועל כן מדובר בחוויה יוצאת מגדר הרגיל. באולם הספרדי נערך גם "התיקון הכללי העולמי", ובמוצאי החג נערכות במקום הופעות והרקדות. כך מתקיים שילוב מרתק ומפרה של תפילה, לימוד ושמחה, כשהפעילות מאפשרת היכרות בין אנשים רבים וניהול שיחות מעניינות. במבנה סמוך ניתן למצוא שירותים, מקווה לגברים ופינת קפה. במתחם קיימים גם מרפאה ומקווה המיועד לרבנים מיוחסים. הקלויז הזה מחליף במובן מסוים את הקלויז העתיק שהיה קיים באזור והיום משמש כמפעל ולא ניתן לבקר בו.

בתי כנסת סמוכים לאומן

במרחק של כשעתיים וחצי מאומן ניתן לבקר בבית הכנסת המיוחד שבקייב. בית הכנסת הכורלי הוקם ב-1895 בסיועו של הנדבן היהודי אליעזר ברודסקי, אך שנים ארוכות לא שימש כבית כנסת בשל המהפכות הרבות באזור. בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת הוא חזר לידיים יהודיות ובשנת 2000 נפתח מחדש. זהו מבנה מרשים ששופץ בשנת 2002 והוא בנוי אבנים כתומות ולבנות. כיום הוא ברשות רב הקהילה הרב יעקב בלייך, ובמקום ישנו גם מקווה. מלבד בית כנסת בקייב מומלץ גם לבקר בבית הכנסת העתיק של הבעל שם טוב שבמזיבוז'. בית כנסת זה נמצא במרחק של כשלוש וחצי שעות נסיעה מאומן והוא עבר שחזור ושיפוץ יסודי. על פי המסורת, זהו המקום שבו פעל הבעל שם טוב, וכאן קבע את מקומו. בית הכנסת היה קיים מאות שנים עד להריסתו בתקופת השואה. אך במאמצים רבים שוחזר בית הכנסת והוקם מחדש ומאז מושך מבקרים רבים.