חג סוכות באומן

קצת על אומן

אומן מוכרת בעולם היהודי כעיר שבה בחר רבי נחמן מברסלב לבלות את שארית חייו. הרבי נחמן נולד במאה ה-18 במזרח אירופה והוא המייסד של חסידות ברסלב. לאומן הגיע לקראת סוף ימיו, לאחר שמחלוקת בינו לבין רבנים אחרים חייבה אותו לנטוש את העיר שבה הוא גר ולצאת לנדודים. בבואו לאומן, כך לפי האגדה, החליט שזה יהיה מקום מושבו האחרון. החסידות שהקים רבי נחמן מברסלב הדגישה את השמחה, את התמימות ואת הפשטות כחלק חשוב מהאמונה באל. חסידות ברסלב נחשבה במשך שנים ארוכות כמיעוט נרדף, אך כיום, לחסידות זו מאמינים רבים, ומדי שנה הם מקפידים לחלוק כבוד לרב שייסד אותה. רבי נחמן נקבר באומן, וקברו מכונה בשם "ציון הרבי נחמן" חסידיו פוקדים את המקום לאורך כל השנה, אך בתקופת החגים, הופכים ביקורים אלו להילולה של ממש.

מועדים לשמחה

תקופה חגי תשרי היא התקופה המבוקשת ביותר לנסיעה לאומן. על פי האמונה, המבקרים בציון הרבי נחמן, ייזכו לסגולה מיוחדת שכן זוהי נחשבת כשעת רצון. ברובע היהודי, שנמצא בעיקר באזור רחוב פושקינה, נערך בית הכנסת הגדול (הקלויז) לקבלתם של המבקרים. בתקופת החגים מגיעים לכאן אלפי מתפללים, שחלקם אף בוחרים לרכוש מראש מושב בבית הכנסת. מכיוון שדרכו של הרבי נחמן הייתה תמיד דרך של שמחה ושל אור, המתפללים אינם מסתפקים בתפילה בלבד, אלא מתבלים אותה בשירה הסוחפת אחריה את כל באי המקום. חוויה זו הופכת לייחודית עוד יותר כשאת השירה מלווים לעתים ריקודים המלהיבים את לב המתפללים. בחלוף החג ניתן לעתים לחזות גם בהופעות ובהרקדות המשמשות לקירוב הלבבות. כחלק מחגיגות תקופת החג, בסוכות מוקמת סמוך לציון רבי נחמן סוכה גדולה שאליה מוזמנים לבוא כל המבקרים. כך ניתן כמובן גם לשבת, ללמוד יחדיו ולשוחח על חייו של הרבי נחמן ועל דרכו.

לינה ושמירה על כשרות

מכיוון שאומן הפכה זה מכבר למוקד משיכה מרכזי עבור מבקרים יהודיים מכל העולם, התבססה בה קהילה יהודית, שחלק מתושביה הם ישראלים לשעבר. על כן, ניתן למצוא בקלות יחסית בתי מלון, אכסניות או דירות להשכרה שנשמרים בהם כללי הכשרות. הקהילה היהודית מרוכזת כאמור באזור רחוב פושקינה, ומלבד בית הכנסת ניתן למצוא כאן גם בתי מלון ברמה גבוהה הכוללים מקוואות, ארוחות כשרות ואף אנשי ביטחון השומרים על המתחם. ברובע היהודי ניתן גם למצוא מסעדות יהודיות כשרות הפועלות במיוחד בתקופת החגים, אך מי ששוכר דירה ומעדיף לבשל בביתו יכול לגשת למינימרקטים השונים באזור המציעים מוצרים כשרים. דוגמה לסופרמרקט שבו נמכרים מוצרי גלם כשרים, הוא מרכול "פארה" שהוא חלק מרשת רחבת היקף באומן, ובו ניתן למצוא מוצרים בהכשר הבד"ץ. בתקופה החגים בית הכנסת המרכזי מקים גם לכבוד הבאים חדר אוכל ששמו "הכנסת האורחים של גבאי". כאן ניתן לשבת לסעודה חמה, כשרה ומזינה, ולשוחח עם המבקרים האחרים שהגיעו לחלוק כבוד לרבי נחמן.