השפעת המלחמה באוקראינה על התיירות לאומן

האם המלחמה באוקראינה השפיעה על התיירות הישראלית לאומן ?

מה המצב באומן בעקבות המלחמה ?

המלחמה בין אוקראינה לרוסיה משליכה לא רק על הישראלים והיהודים שחיים שם כי אם גם על התיירות לאוקראינה, ובמיוחד לנוסעים להשתטח על קברו של ר' נחמן מברסלב. אחת התופעות המעניינות בעולם היהודי האמוני היא הנסיעות לאומן, לציון הקבר של ר' נחמן, שעבר לגור בה חצי שנה לפני פטירתו ויצר מסורת עלייה לרגל אליו. בנסיעה לאומן לציון הקבר של ר' נחמן יש סגולות רבות, מאמינים היהודים שנוסעים אליו בכל ימות השנה ובמיוחד בחגי תשרי, ולכן סביר להניח שיש לאוקראינים סיבות טובות מאוד להמשיך את התיירות הענפה והמכניסה הזאת גם לאחר פרוץ המלחמה עם רוסיה. בדרך כלל, אין בעיה לנוסעים לאומן להיכנס לאוקראינה אלא שבשנים האחרונות יש מלחמה מוצהרת כמעט בין ממשלת ישראל לממשלת אוקראינה על כניסת תיירים.

מלחמת הוויזות עם אוקראינה

כבר כמה שנים שישראל מתעקשת להקשות על תיירים מאוקראינה להיכנס לישראל בגלל החשש מכך שישתקעו בה כעובדים זרים ללא היתר עבודה וזה נכון במיוחד כאשר הם מנסים שוב ושוב להיכנס ולהתחבר לקרוביהם שחיים כבר כאן. המאבק החריף בעקבות המלחמה כששגרירות אוקראינה מוביל את ההתקפות על רשות האוכלוסין ודורשת להעניק ויזות ל"פליטים" מאוקראינה או לתיירים, מבלי להפלות אותם. כעת, מבטיח שגריר אוקראינה בישראל להקשות ככל האפשר על הנוסעים לשם ולמנוע מהם כניסה למרות המכה הצפויה לעסקים באומן. במלחמת הוויזות שנפתחה לאחרונה עם רשות ההגירה והאוכלוסין הוא מנסה להפעיל לחץ נוסף על ממשלת ישראל בנקודת התורפה הידועה – הנסיעות לאומן. זוהי התגובה שלהם לכך שישראל מקשה על הכניסה של אוקראינים לכאן. הטענה היא שבגלל הדרישה לוויזות אלקטרוניות נוצרת אפליית אוקראינים ולכן הם רוצים להשעות את הפטור מוויזה שניתן לישראלים בתגובה. 

מי נמצא באומן?

באומן חיה קבוצת ישראלים אדוקים באמונתם שרוצים להישאר קרוב לציון הקבר והם נקראים "הקיבוץ הישראלי באומן". כ-250 משפחות שמונות כאלף איש חיו שם עד המלחמה, כשהיום נותרו מהם מעטים מאוד בגלל המצב ורק מי שבאמת לא מוכן לוותר נשאר, ואלה כמה עשרות, כך שהנסיעות לאומן, אם יתחדשו, צפויות להגדיל את נוכחות הישראלים שם בכמה אלפים, לפחות לתקופת חגי תשרי. זה ידוע שנוצרה שם כבר תעשיית תיירות שלמה שמבוססת על הישראלים ויש עסקים דוברי עברית ועם כיתובים בעברית שמיועדים לישראלים המאמינים, כך שאין בעיה גם למצוא אוכל כשר ושירותי דת ואפילו אפשר למצוא מלונות באומן. באומן כעת, יש כנראה פחות מזה ולא ברור אם מי שנמלט משם בגלל המלחמה יחזור לפחות לתקופת החגים.

למה דווקא בחגי תשרי?

חגי תשרי ,ובמיוחד אומן ראש השנה , וגם סוכות,  נחשבים בעיני המאמינים כתקופה הנכונה ביותר לנסוע לציון הקבר, הן משום שר' נחמן נפטר בסוכות והן משום שביקש ממאמיניו לבוא אליו בראש השנה כדי להתברך בכל הברכות שהוא יכול להעניק להם. לכן, יהודים רבים נוהגים לנסוע בחגים אלה עם או בלי משפחותיהם אפילו לכמה ימין בלבד ולחזור, כדי לקרוא על קברו את התיקון הכללי ולהתחדש בחייהם דווקא במועדים אלה. זוהי תקופה רגישה ומועדת ללחצים וממשלת אוקראינה מודעת לכך ולכן גם מאיימת על ישראל בדיוק בתקופה זו. לכן, לפני שאתם מתכננים נסיעה לשם רצוי מאוד לברר לפני כן האם נדרשת מכם ויזה או שאתם יכולים לנסוע בלעדיה. לא רצוי לעורר את השלטונות באומן דווקא כעת משום שהכל יכול לקרות והכל יכול להיחשב לפרובוקציה בעיניהם.

האם האיום רציני?

קשה להניח שאוקראינה תוותר דווקא בעונה כזאת על הכנסות רבות מתיירות שצפויות להקל על התושבים המקומיים שסבלו קשות ממחסור בגלל המלחמה. אלא שבמלחמה כמו במלחמה והכל צפוי ולכן מומלץ להכין הכל מראש. במקרה זה, האיומים ברורים והפנייה מצד השגרירות האוקראינית נעשתה רשמית למשרד החוץ בדרישה לבטל את הוויזה האלקטרונית לתיירים אוקראינים, גם משום שכבר כמחצית מהפליטים שלהם חזרו לביתם, לטענתם. האוקראינים דורשים הדדיות מוחלטת אחרת יקשו על התיירים הישראלים ויכריחו אותם להנפיק ויזה אלקטרונית כזאת בדיוק. מה שאומר שכל תייר ישראלי יידרש לביורוקרטיה נוספת ומי שלא יהיה מעודכן בכך לא יוכל להיכנס ויוחזר לישראל.

מה המצב מבחינת הישראלים באומן?

דיווחים שונים טוענים שישראלים כבר החלו לחזור לאומן למרות החששות מהמלחמה וחוסר הוודאות ממה שעומד לקרות שם. המדינה עדיין תחת מתקפות רוסיות ואי אפשר לחזות מה שפוטין וצבא רוסיה מתכננים לעשות, והם בטח לא יחוסו על תיירים ישראלים שנוסעים למטרת פולחן דתי. השיטה החדשה של הישראלים להגיע לאומן היא דווקא לא לטוס אליה ישירות כי אם לטוס למדינות שכנות ולקחת משם אוטובוס לאומן או רכבות ורכב כדי להגיע לאומן עצמאית או בכל דרך אחרת. זה כמובן מסכן אותם יותר משום שדווקא ככל שנמצאים בדרכים כך נחשפים יותר להתקפות האפשריות. 

אומן והמלחמה

אין באמת דיווחים אמינים מאזורי הקרבות אבל אומן עצמה רחוקה מרחק 150 ק"מ מאזור הפלישה והקרבות העיקריים שהתחוללו בה. אלא שהמלחמה הלא צפויה הזאת באמת נעה כל הזמן ולכן אי אפשר לדעת מהו היעד הבא של רוסיה והאם תתקרב לאומן. מי שנוסע לשם חייב לדאוג אם כך לא רק לוויזה במקרה הצורך, אלא גם לביטוח נסיעות וביטוח בריאות מורחב ומתאים לנסיעה כזאת. לא מומלץ לקחת סיכון ולנסוע מבלי לקבל מטריה ביטוחית רחבה ככל האפשר במקרה כזה, וזה ברור גם שחובה לחשוב על חילוץ במקרה הצורך. 

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם על המדינה של רבי נחמן. אז אם אתם מחפשים בית מלון באומן. עכשיו אחרי שאתם מכירים את אוקרינה ואומן יותר טוב תדעו היכן להתעדכן על חדשות אומן.