ההיסטוריה של אומן

אומן מוכרת לנו היום בתור מוקד של עלייה לרגל, במיוחד בראש השנה. אך לעיר האוקראינית יש היסטוריה סבוכה, חלקה אפלה ועצובה – בדומה לאזורים נרחבים אחרים שהיו שייכים בעבר לברית המועצות. אך ההיסטוריה של אומן מתחילה כמה לפני שנים לפני כן…

מקום התיישבות קדום

לא ידוע מתי בדיוק התיישבו לראשונה באזור של אומן, אך יש עדויות שמצביעות על כך שהיו באזור בני אדם כבר כ-3,000 שנים לפני הספירה. אנחנו כן יודעים שההתיישבות באזור לא הייתה רציפה, וככל הנראה שהיו שבטים נודדים שהתיישבו במקום והמשיכו, או ישובי קבע שנזנחו בשלבים שונים ומסיבות שונות.

התיעוד המסודר הראשון שיש לגבי אומן הוא משנת 1609, העוסק בהעברת השלטון על המקום. השטח קיבל מעמד רשמי ומסודר של עיר רק בשנת 1616, ובשלב הזה העיר מנתה כ-4,000 תושבים בלבד.

מאז המאה ה-17 ועד היום, אומן עברה מספר גלגולים תחת שלטונות שונים. מאבקים בין הפולנים, האוקראינים והרוסים העבירו את השליטה עליה ממש כמו כדור פינג פונג. כפי שוודאי הבנתם כבר, יחלוף עוד הרבה זמן והרבה תהפוכות עד שהעיר תהפוך למוקד עלייה לרגל, אומן ראש השנה כפי שאנחנו מכירים אותה.

אומן והיהודים

אין רישום מסודר של מספר היהודים שהתגוררו בשטחה של אומן בתקופות המוקדמות, אך אנחנו יודעים שהחל מהמאה ה-17 התגוררו במקום גם יהודים. תחילה מספרם עמד על כמה מאות, אך בהמשך התפתחה במקום קהילה יהודית גדולה וענפה.

ב-1768, במסגרת עוד אחד מהמאבקים על השליטה באומן, התחולל טבח נוראי. כ-30,000 מתושבי העיר נטבחו, ככל הנראה שרובם הגדול היה יהודי.

במאות שלאחר מכן שרר ככל הנראה שקט יחסי, אך הדבר צפוי להשתנות באופן דרמטי במאה ה-20.

אומן והשואה

בתחילת המאה ה-20 התגוררה באומן קהילה גדולה מאוד של יהודים, כ-18,000 אנשים. למעשה בשלב הזה רוב תושבי העיר היו יהודים (כשני שליש). אך הפרעות שהתחוללו מתחילת המאה פגעו קשות ביהודים, ולצד רציחות ורדיפות, היו שהעדיפו לעזוב בתקווה להציל את חייהם.

העיר נכבשה על ידי הגרמנים באוגוסט 1941, אז מנתה הקהילה היהודית כ-15,000 אנשים. בדומה למתחולל בכל אירופה, גם כאן בוצעו אקציות וטיהורים. רוב רובה של הקהילה הושמד על ידי הנאצים בתקופה ההיא.

אומן בעת המודרנית

בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה אומן ליקקה את פצעיה ונאבקה לשרוד, כמו ערים רבות תחת שליטת ברית המועצות. רק לאחר נפילתה העיר התחילה להתאושש באמת, ונפתחה סוף סוף לתנועה של תיירים באופן חופשי. למעשה התיירות היא מקור ההכנסה העיקרי שלה כיום. המוקד העיקרי הוא כמובן אומן ראש השנה, אז מגיעה כמות התיירים הגדולה ביותר – רובם יהודים ברסלבים שמגיעים מישראל ומכל קצוות העולם. רבות סופר ודובר על השמחה והייחוד של אומן ראש השנה, ואנחנו בטוחים שעוד רבות צפוי לה.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם על המדינה של רבי נחמן. אז אם אתם מחפשים בית מלון באומן. עכשיו אחרי שאתם מכירים את אוקרינה ואומן יותר טוב תדעו היכן להתעדכן על חדשות אומן.