טיסות ודרכי התניידות באומן

העיר אומן השוכנת באוקראינה, מהווה יעד מרכזי ופופולרי במיוחד עבור חסידי ברסלב ושומרי מסורת המגיעים אל קברו של רבי נחמן מברסלב הקבור בעיר, וגם עבור מטיילים המחפשים מקום רגוע ושקט לנופש. אם אתם שוקלים להגיע אל העיר ורוצים לדעת מעט מידע כללי אודותיה, על הטיסות אליה, דרכי ההתניידות בעיר, מתי כדאי להגיע ומה מחכה לכם בסביבת הציון של רבי נחמן מברסלב – כל המידע לפניכם.

מידע כללי על אומן

העיר אומן ממוקמת במרחק של 220 קילומטרים מהעיר הגדולה קייב, בירת אוקראינה. היא משויכת למחוז צ'רקסי אובלסט שבמרכז אוקראינה, הנחשב לעשיר במשאבים חקלאיים. ואכן, אחד מענפי הפיתוח המרכזיים שבה הוא חקלאות. בעת שיטוט ברחובותיה של אומן ובדרך אליה, תוכלו להיתקל באינספור חוות חקלאיות המנוהלות על ידי המקומיים, המוכרים את מרכולתם בשווקים ובדוכנים הרבים.

מלבד חקלאות, נהנית אומן גם מבניה ארכיטקטונית יפהפיה ובה סגנונות בניה מגוונים. בין השאר, תוכלו לראות בעיר ערב רב של סגנונות כמו מבנים בסגנון איסלמי לצד בניה קלאסית של ימי הביניים, ולצד שניהם – בניה אפורה וחד גונית המאפיינת את הסגנון הסובייטי.

העיר אומן הוקמה בתחילה כמצודה, שתפקידה היה להדוף את הכוחות הטטאריים. במאה ה-17 סופחה העיר לאימפריה הרוסית ואז ידעה עדנה מחודשת. נבנו בה ארמונות מפוארים, פארקים רחבי ידיים והיא הזכירה עיר אירופאית קלאסית. במאה ה-18 וה-19 נחשבה אומן לאחד למרכז יהודי מרכזי במיוחד, בו פעלה קהילה יהודית עשירה ומשגשגת. במלחמת העולם השניה גורשו יהודי העיר.

מאז ועד היום עברה אומן לא מעט שינויים, אך דבר אחד נותר על כנו – העיר היא אבן שואבת לחסידי ר' נחמן מברסלב, המגיעים להשתטח על קברו במועדים קבועים ובכל ימות השנה. בשל כך, מהווים החסידים מקור הכנסה לא קטן למקומיים, זאת בשל העובדה שהם משתמשים בתחבורה המקומית, במוסדות אוכל כשר וכן במקומות לינה מגוונים – ממלונות איכותיים ועד לבתים שהמקומיים משכירים בתקופות עמוסות.

איך מגיעים לאומן?

אל העיר אומן מגיעים, לרוב, דרך עיר הבירה של אוקראינה – קייב. טיסות ישירות לקייב יוצאות בכל ימות השנה ומופעלות על ידי חברות התעופה "אל על", בריטיש איירווייז, איירוסוויט, UIA וכן איירווייז. דרך נוספת להגיע לאומן היא דרך טיסה לאודסה, בה ממוקם שדה התעופה השני בגודלו באוקראינה, המרוחק כ-270 ק"מ מאומן וכ-530 ק"מ ממזיבוז. תוכלו לבחור בחברות התעופה המציעות טיסות סדירות (כמו למשל אל על, בריטיש איירוויז ועוד) או בטיסות צ'רטר המופעלות על ידי חברות שונות ומציעות מחירים נמוכים יותר, כמו למשל אל על UP, איירוסוויט ועוד. ההבדל בין הטיסות טמון, בין השאר, בעובדה שבטיסות צ'ארטר יש צורך פעמים רבות להוסיף תשלום עבור המטען והמזוודות, ואילו בטיסות הסדירות הדבר כלול במחיר. יחד עם זאת, לעיתים זה משתלם.

משך הטיסה לאוקראינה היא 3 שעות ו-50 דקות בממוצע.

טיסות ישירות או טיסות המשך

בתקופות עמוסות במיוחד, כמו למשל ראש השנה והחגים, מציעות החברות השונות טיסות ישירות לאומן, או דרך קונקשן שאינו עובר דווקא בקייב או באודסה. לא מעט צרכנים מעדיפים לרכוש את כרטיס הטיסה שלהם בטיסה ישירה על אף שהדבר מעלה את המחיר, ומנגד ישנם צרכנים אחרים המעדיפים לרכוש כרטיסי טיסה עם קונקשן בערי אירופה אחרות. כך למשל יש לא מעט קונים שרוכשים כרטיסי טיסה דרך העיר ורשה, בירת פולין, ומשם עולים על טיסת המשך לאומן.

נמל התעופה בקייב

מאחר ורוב הטיסות לאוקראינה מגיעות לקייב, נסקור במעט את נמל התעופה של העיר, העונה לשם "בוריספול". זהו אחד מבין שלושה נמלי תעופה הממוקמים בקרבת קייב, אך הוא הגדול מביניהם. ישנו סיכוי קטן שאם רכשתם כרטיסי טיסה זולים דרך חברות תעופה זרות תגיעו אל נמלי התעופה האחרים בקייב – ז'ולינאני ואנטונוב, אך מדובר בסיכוי קלוש שכן מספר הטיסות הבינלאומיות המגיעות לנמלים הללו הוא קטן במיוחד – בכל מקרה, מומלץ לבדוק זאת בטרם רכישת הכרטיס.

שדה התעופה בוריספול ממוקם במרחק של 29 ק"מ מהעיר קייב, כ- 390 ק"מ מהעיר מז'יבוז ו- 240 ק"מ מהעיר אומן, ומכיל טרמינל בינלאומי המהווה נקודת מוצא מרכזית לכל תייר המגיע אל קייב או עובר בה במסגרת טיסת המשך ליעדים אחרים באוקראינה או בינלאומיים. בנמל התעופה קיימים שירותי החלפת כספים, חנויות דיוטי פרי, בתי קפה וכן שירותי השכרת רכב ותחבורה ציבורית.

איך מגיעים לאומן משדה התעופה בקייב?

משדה התעופה בוריספול שבקייב ישנם כמה דרכים להגיע לאומן (ובחזרה אל שדה התעופה):

אוטובוס

  1. חברת "אקולינס"

חברת האוטובוסים אקולינס היא בין החברות הבולטות ביותר באוקראינה, והיא מציעה נסיעות בכל חלקי המדינה – וגם לאומן. במהלך הנסיעה תוכלו ליהנות מנוחות מירבית הכוללת שירותים, WIFI איכותי, דיילים המגישים שתיה במהלך הנסיעה, שקעים להטענת הטלפון ועוד. חברת אקולינס מציעה נסיעות יומיומיות מקייב (וכן גם מאודסה ודנייפר) לאומן.

איך מזמינים? נכנסים לאתר האינטרנט של החברה ובודקים את מועדי הנסיעה המוצעים לאומן. הקלידו את העיר ממנה תרצו לנסוע, כמות הנוסעים והתאריך המבוקש. כעת יוצגו בפניכם אפשרויות הנסיעה לאומן באותו היום שביקשתם, כולל ציון של שעת הנסיעה, משך הנסיעה, זמן ההגעה לאומן והעיר ממנה יוצא האוטובוס. מחיר הכרטיס עומד על 6.5$ דולר בלבד. מומלץ להגיע אל התחנה מוקדם כדי לא לפספס את האוטובוס.

  1. חברת "אבטולוקס"

חברת אבטולוקס מפעילה קווי נסיעה קבועים לאומן וליעדים נוספים באוקראינה ועובדת באותה המתכונת של חברת "אקולינס".

  1. חברת "ינפובוס"

גם חברת "ינפובוס" מפעילה קווי אוטובוסים לאומן, כמו גם ליעדים נוספים באוקראינה ובכל מזרח אירופה. באתר החברה תוכלו להתעדכן בתאריכי הנסיעה הרלוונטיים לכם, שעות הנסיעה וכן התחנות במסלול.

  1. חברת "גונסל"

חברת האוטובוסים "גונסל" מפעילה נסיעות מדי יום לאומן ולשאר יעדי אוקראינה (דנייפר, ויניצה, אודסה, לבוב ועוד). שימו לב שהנסיעה יוצאת ממרכז העיר קייב. את הנסיעה תוכלו להזמין מהתחנה המרכזית שבמרכז העיר קייב, על פי הזמנים שנוחים לכם והתאריך המתאים לכם.

מונית

יש מגוון רחב של מוניות שיחכו לכם מחוץ לשדה התעופה, אך מחירם לא נחשב לזול. למעשה, עצירת מונית אקראית לאומן משדה התעופה בוריספול עשויה להגיע גם עד 120$ לכיוון. אפשרות נוספת היא לתאם שמונית תאסוף אתכם מיד בהגיעכם לשדה התעופה. ישנן חברות המנוהלות על ידי בעלים יהודים וישמחו להציע לכם את שירותיהם במחיר אטרקטיבי יותר.

הסעות ייעודיות

חברות נסיעות המתמחות בנסיעות לאומן קיימות לא מעט, וכל שעליכם לעשות הוא לבחור את החברה המועדפת עליכם בהתאם למחיר, הזמינות, שעת ההגעה שלכם לקייב ועוד. מומלץ, כמובן, לאתר את המידע המבוקש בטרם הגיעכם לשדה התעופה ולהזמין מקומות מראש. תוכלו להצטרף לקבוצה קיימת או ליצור קבוצה משלכם.

היכרות כללית עם העיר

כעת, משהגעתם לאומן – רצוי לערוך היכרות קצרה עם העיר, כדי שתבינו כיצד להתנייד בה. המתחם היהודי באומן הוא אחד החלקים הפופולריים ביותר בעיר, ובו נמצאים קברו של ר' נחמן מברסלב, בתי כנסת, מקוואות וחנויות לממכר ספרי יהדות, מוצרי יודאיקה, חנויות מזכרות ועוד.. הוא ממוקם בין הרחובות הראשיים פושקינה ובילינסקי, וברחובות הסובבים אותם. בהתאם לזמנים בשנה וככל שמתקרב ראש השנה, כך המקום מתויר יותר, יש בו יותר אפשרויות הסעדה, מסעדות כשרות וחנויות המוכרות מוצרים כשרים, וכן חדרי אוכל המוניים המציעים ארוחות בתשלום.

ברחוב פושקינה שהזכרנו קודם, ישנה כיכר מרכזית, בה יגשו אליכם מקומיים ויציעו לכם דירות להשכרה, מוניות או שירותי הסעות. שימו לב שככל שמתקרב ראש השנה מחירי הדירות מטפסים פלאים. אפשרות נוספת ללינה באיזור הקיימת באיזור החג היא מתחמי ענק המיועדים ללינה המוקמים בסמוך לראש השנה.

במתחם קברו של רבי נחמן מברסלב ישנו בית כנסת גדול המיועד להכיל אלפי מתפללים, ובקבר עצמו ישנו איזור מיוחד לכהנים, לנשים ולגברים.

התניידות בעיר

התחנה המרכזית של קייב ממוקמת במיקום מרכזי במיוחד בעיר, במרחק של כמה דקות בלבד מרחוב פושקינה. כשתגיעו אל התחנה המרכזית, תוכלו להתנייד ממנה בקלות לכל איזור בעיר בעזרת מונית רשמית או מונית מקומית. האפשרות השניה מאפשרת לכם לנסוע עם נהגים פרטיים המשכירים את שירותיהם ומאפשרים לכם לנסוע איתם ספיישל למקום אליו תרצו להגיע או שתוכלו להצטרף אליהם במידה והמקום אליו הם נוסעים תואם את יעדכם – בתשלום, כמובן. לא משנה באיזו אפשרות תבחרו, השתמשו במטבע המקומי, גריבנה, כיוון שזוהי הדרך המשתלמת ביותר.

מתי כדאי לנסוע לאומן?

כפי שנכתב לעיל, טיסות לעיר אומן יוצאות בכל ימות השנה – אם בטיסות ישירות ואם בקונקשן דרך קייב או ערים נוספות באירופה. מבחינת מזג האוויר, התקופה היפה ביותר לטייל בין נופיה של העיר היא בקיץ – בין החודשים מאי לספטמבר. בחודשי הסתיו, אומן הופכת לגשומה ובחורף היא מושלגת. יחד עם זאת, קחו בחשבון שכמעט כמו כל יעד אחר בעולם – מחירי הכרטיסים בקיץ עולים משמעותית. גורם נוסף האחראי לתנודות המחירים הוא תקופת ראש השנה, אז העיר מתמלאת באלפי חסידים הנוהרים אל קברו של ר' נחמן מברסלב ומחירי הכרטיסים מרקיעים שחקים.

כיצד להסתדר באומן בראש השנה?

אומן של ראש השנה היא לא אומן של יתר ימות השנה. אם בכל ימות השנה העיר מנומנמת קלות ואין תורים ארוכים הצובאים על קברו של ר' נחמן מברסלב, הרי שלקראת ראש השנה ובימי החג, העיר נצבעת בצבעי קרנבל מלאי חיים. עשרות אלפי יהודים מגיעים מכל רחבי העולם ומתאספים סביב הציון של ר' נחמן, רחוב פושקינה נסגר לתנועת כלי רכב – מה שמזמין מגוון רחב של רוכלים להציע את מרכולתם ומקומות הלינה מהווים אתגר משמעותי.

אם התמזל מזלכם והצלחתם למצוא דירה או מלון בסביבת הציון, הרי שתוכלו להגיע אליו בקלות (יחסית…) בימי החג. במידה ולא התמזל מזלכם והדירה שמצאתם ממוקמת במרחק גדול מהציון – ייתכן ונכונה לכם הליכה. במהלך ימי ראש השנה מתקיימים שיעורי תורה באולם בית הכנסת, וכמה שעות לפני כניסת החג מתקיים טקס "התיקון הכללי העולמי" בכיכר פושקינה. במוצאי ראש השנה מתקיימות הופעות והרקדות אל תוך שעות הלילה.

בשורה התחתונה – אם אתם מגיעים לאומן בראש השנה במטרה להיות חלק מהקהילה החסידית במקום – כעת אתם יודעים להיכן ומתי כדאי לכם להגיע. במידה ואתם מעוניינים לנפוש באומן, ייתכן וימי החג הם לא האפשרות הטובה ביותר עבורכם. כך או כך, מדובר בחוויה יוצאת דופן ומיוחדת במינה.

אומן לא נחשבת לעיר גדולה במיוחד, ולכן ההתניידות בה נוחה וזולה. משדה התעופה עומדות לרשותכם מספר אפשרויות להגעה לעיר, ובתוך העיר תוכלו להתנייד בעזרת שירות מוניות ספיישל, אובר או להצטרף לנסיעה בתשלום עם המקומיים.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם על המדינה של רבי נחמן. אז אם אתם מחפשים בית מלון באומן, או לטוס לאומן ראש השנה. עכשיו אחרי שאתם מכירים את אוקרינה ואומן יותר טוב תדעו היכן להתעדכן על חדשות אומן.